Excelsior heeft eigen dweilorkest

Freestyle & Herrie

Al vele jaren heeft onze vereniging naast het fanfare-orkest en de drumband ook een eigen dweilorkest dat Freestyle & Herrie heet. Het dweilorkest bestaat uit leden van de vereniging die allen ook in het fanfareorkest spelen, regelmatig  aangevuld met muzikale collega’s uit De Steeg en Doesburg.

De term dweilorkest wordt door wikipedia als volgt verklaard: Het woord ‘dweil’ in dweilorkesten komt van de term ‘dweilen’, in de zin van ‘doelloos, dan wel dronken, op straat rondzwerven’. In Brabant, en in mindere mate Limburg, is (of vaker, was) het gebruikelijk om tijdens carnaval van café naar café te ‘dweilen’, dit gebeurde onder begeleiding van kleine carnavalskapellen die voor de muziek zorgden. Zo ontstonden al snel de termen ‘dweilband’ en ‘dweilorkest’.

Op dit moment treedt F&H herkenbaar op in de rode polo’s die ze dragen; u ziet ze op vrijmarkten, dorpsfeesten, natuurlijk bij het carnaval en op bijzondere feestjes.

Meer weten of wellicht meetoeteren? Mail ons

Site van Muziekvereniging Excelsior Ellecom-De Steeg